Yoga

Yoga, Mindfulness en Meditatie

Voor vitaliteit en balans!   

Het woord yoga is ontleend aan het Sanskriet en betekent "samenvoegen", ''verenigen'' of "verbinden". Yoga wordt ook vaak vertaald met éénwording van lichaam en geest. Yoga is aandacht hebben voor jezelf; je lichaam, je emoties en je intuïtie.
Yoga is al eeuwen oud en bestaat o.a. uit fysieke houdingen (asana's), adem-, ontspanning- en concentratieoefeningen en meditatie. Het lichaam wint aan kracht en ontdoet zich van overmatige spanning.
Een aantal andere positieve effecten van yoga zijn: het bevordert een goede gezondheid, een correcte houding, juiste ademhaling en yoga vergroot de concentratie. Yogabeoefening zorgt voor meer spierkracht en uithoudingsvermogen, zonder het lichaam te zwaar te belasten. Door met aandacht het lichaam te oefenen, vergroot je het lichamelijke en innerlijke bewustzijn.
Yoga zorgt voor een harmonieus evenwicht tussen lichaam en geest.
De lessen worden gegeven vanuit de filosofie van de Raja Yoga. Raja Yoga, ook wel de "Koninklijke Yoga" of ''de Klassieke Yoga" genoemd, is een weg naar harmonie en bewustwording. De Raja Yoga ligt aan de basis van alle yogavormen.

Onderwerpen in het yoga cursusjaar:
- De verschillende vormen van yoga.
- Fysieke houdingen (Asana's). Staande, zittende en liggende oefeningen.
- Vloeiende yogaoefeningen en dynamische, krachtige bewegingsreeksen.
- Vitaliteit en balans.
- Yoga op maat.
- Yogaoefeningen ter verlichting en voorkoming van fysieke klachten.
- Vermindering van stress en het beter kunnen omgaan met stress.
- De energiecentra van het lichaam.
- Mindfulness
- Ademoefeningen, energiebeheersing (Pranayama).
- Ontspanningsoefeningen (Savasana).
- Concentratieoefeningen (Dharana).
- Yoga Nidra

- Meditatie.

- Achtergronden van de yoga.
- De klassieke yogatraining, de integrale benadering van Patañjali.

Doelstelling: Het doel is voor iedereen anders, echter in grote lijnen is het fysieke doel, kracht en souplesse te vergroten en balans te versterken. Op emotioneel, mentaal en spiritueel vlak, door mindfulness en meditatie meer balans in je leven te krijgen en te houden, zodat je meer in afstemming leeft met jezelf en je omgeving.

De yogalessen zijn geschikt voor iedereen die yoga wil beoefenen en geïnteresseerd is in mindfulness, meditatie en de achtergronden van yoga. Het yoga cursusjaar bestaat uit 36 wekelijkse lessen.
Tussentijds instromen is mogelijk, mits er plaats is in de groep. Wat je nodig hebt voor de yogales:
Kleding waarin je gemakkelijk kunt bewegen. Een badlaken voor op de yogamat. Yogamatten en kussens zijn aanwezig.
Graag vooraf doorgeven indien er lichamelijke klachten of beperkingen zijn. Aangesloten bij: SYN, Samenwerkende Yogadocenten Nederland
IYF, International Yoga Federation